Afval

Voordat ik ondernemer werd, kon ik me geen voorstelling maken van alle diensten en producten waarop je je klaarblijkelijk zakelijk kunt abonneren. Vaak tegen torenhoge tarieven en voorzien van strikte voorwaarden.

Vanaf het moment van inschrijven bij de KvK word ik bijvoorbeeld platgebeld door energiemaatschappijen en –tussenpersonen. Ik heb nooit geweten dat er zoveel partijen op de markt zijn die ‘iets’ doen met zakelijke energie én dat ze massaal het bel-me-niet-verzoek negeren. Bovendien lijken zakelijke telemarketeers nog agressiever te zijn dan de particuliere bellers.

Uiteraard ben ik met geen van deze partijen in zee gegaan. De winkel draait volledig op de lokale, groene energie van Zutphen Energie. Het verbruik van de winkel ligt lager dan dat van menig huishouden, dus een zakelijk contract is beslist niet nodig.

Mijn mobiele telefoon doet het prima op het SimOnly abonnement dat ik al had. Er kwam geen nieuw toestel of grotere bundel. Mijn ‘oudje’ doet alles wat nodig is en in de winkel gebruik ik de Wifi. Eenvoud. Ik hou ervan.

Al tijdens het klussen viel me op hoeveel vuilniswagens er door de winkelstraat rijden. Vrijwel dagelijks rijdt er minstens 1 afvalbedrijf door de binnenstad. Als ondernemer ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor het verzamelen, scheiden en afvoeren van het afval. De gemeentelijke vuilnisophaal slaat de ondernemers over en haalt alleen het afval van particulieren op. Iedere ondernemer sluit dus zelf een contract af met een afvalbedrijf. De keuze is overweldigend. Uiteraard informeerde ik bij andere ondernemers, maar ik werd er niet veel wijzer van. Ik besloot het maar even aan te zien.

Drie maanden na de opening van de winkel blijkt een contract helemaal niet nodig te zijn. We gebruiken namelijk uitsluitend hergebruikte verpakkingsmaterialen voor het verzenden van onze bestellingen. Eens per week vullen we een doosje met kapot karton en ander niet herbruikbaar papiermateriaal. Dit sparen we op en brengen we zelf weg. De plaatselijke voetbalclub is erg blij met de donaties die we per bakfiets afleveren. Een (bedrijfs)auto hebben we namelijk niet.

Er hangt in de keuken een zak voor PMD (plastic, metaal en drankkarton). Omdat we uitsluitend inkopen bij duurzame bedrijven, komt er weinig plastic de winkel in. Iedere 2 a 3 weken brengen we een zak PMD naar een ondergrondse container. Het zou mooi zijn als we die frequentie nog verder naar beneden kunnen krijgen. In de keuken staat een 10liter afvalbak voor restafval en een voor groenafval. Die bakken neem ik wekelijks (halfvol) mee naar huis. Vorig jaar ruilden we onze grote, grijze kliko om voor het kleinste exemplaar, omdat we deze maar niet gevuld kregen. Aangezien zelfs de nieuwe, veel kleinere container slechts eens per 8 weken aan de weg gezet wordt (lang leve wasbare luiers!), is er altijd wel plaats voor een klein beetje afval uit de winkel.

Ik zou het niet anders willen dan zo. Geen overhaaste beslissingen. Geen verspilling van geld en grondstoffen. Ik run mijn onderneming zoals ik ook mijn huishouden regel. Ik kan geen BTW aftrekken voor tweedehands tafels die ik ruil voor een stukje Werfzeep. Maar dat hoeft ook niet. Ik geniet van het opknappen ervan en het om te toveren tot mooie winkelinrichting.

Het geeft zoveel vrijheid en voldoening om niet lukraak van alles af te sluiten, omdat het ‘hoort’ of ‘moet’…